Kas ietekmēja Jūsu izvēli uzsākt studijas Vidzemes Augstskolā? Kā tika pieņemts lēmums izvēlēties attiecīgo studiju programmu?
Lēmums bija ļoti spontāns – patiesībā es tajā laikā ar draudzeni braucu uz “Positivus” festivālu. Viņa pa ceļam vēlējās iesniegt dokumentus ViA un pierunāja arī mani pamēģināt. Lai arī man nebija konkrētas apņēmības tajā laikā uzsākt maģistrantūras studijas, tomēr nolēmu pamēģināt – kas zina, kas sanāks. Tā bija pēdējā dokumentu iesniegšanas diena un jau pēc pāris stundām, turpat vēl Valmierā esot, saņēmu ziņu, ka esmu uzņemta un turklāt vēl budžeta grupā. Tā kā šādas iespējas parasti “apkārt nemētājas”, tad nolēmu, ka studijas jāuzsāk un iespēja jāizmanto. Tā kā jau vairākus gadus tajā laikā biju darbojusies mārketinga jomā un mani interesēja starptautiskais mārketings, tad mana programmas izvēles nešaubīgi krita uz "Biznesa vides vadību", ar specializāciju – eksporta mārketings.
Par Vidzemes Augstskolu jau iepriekš biju dzirdējusi tikai tās labākās atsauksmes – gan par programmu kvalitāti, gan augstskolas iekšējo vidi. Tāpēc jau pāris gadus bija pavīdējusi doma, ka vēl vienu izglītību varētu iegūt tieši ViA, bet vienmēr atturēja loģistikas jautājums- braukāšana no Rīgas. Taču, jau apmekējot pirmās lekcijas un saprotot, cik tās ir interesantas un kvalitatīvas, tālais ceļš uz lekcijām vairs nelikās nekāds šķērslis. Un ceļā pavadītais laiks bija tā vērts.
Ko, Jūsuprāt, ir svarīgi ņemt vērā, pieņemot īsto lēmumu – kādā nozarē darboties nākotnē? Kam Jūs ieteiktu pievērst uzmanību tiem, kas plāno pieņemt lēmumu par studiju uzsākšanu?
Laikam šis ir viens no grūtākajiem jautājumiem katra cilvēka dzīvē. Maz ir tādu, kuri jau 18 gados ir pilnīgi pārliecināti par savu studiju izvēli un nākotnes profesiju. Darbā mēs pavadām apmēram 1/3 no savas dzīves, tāpēc būtiski, ka izvēlētā profesija var kļūt par patīkamu dzīves sastāvdaļu. Svarīgi ir nelauzt pašam sevi naudas, popularitātes vai vadošu tendenču dēļ. Svarīgi darīt to, kas pašam patiešām patīk un sagādā prieku.
Es iesaku atcerēties sevi bērnībā, sākumskolā. Kas bija tās aktivitātes un hobiji, caur kuriem tajā laikā izpaudāmies, ko patika darīt. Bērns dara tikai to, kas viņam no sirds patīk. Viņa domāšana vēl tajā laikā nav kļuvusi reālistiska, domājot par apkārtējo viedokli, par iespēju nopelnīt. Piemēram, 1. klasē es brīvprātīgi biju atbildīga par “sienas avīzīti” – katru nedēļu gatavoju izglītojošs un izklaidējošus rakstus, bilžu galerijas, kā arī veidoju konkrsus ar balvām, lai piesaistītu klasesbiedru uzmanību un liktu viņiem avīzīti lasīt. Savelkot paralēles ar mūsdienām – tā ir tā pati mājas lapa, sociālie tīkli, kas ir viena no mana darba sastāvdaļām.
Taču, ja ir interese par eksaktajām zinātnēm, tad es viennozīmīgu iesaku izvēlēties studēt tās. Ja cilvēkam ir pareizā attieksme un atbilstošas rakstura īpašības, tad tāpat ir iespējams atrast darbu kā PR cilvēkam, pārdevējam, projektu vadītājam, menedžerim, pat ja nav iegūta speciāla izglītība. Taču gandrīz nekur nesastapsiet labu ārstu, inženieri, programmētāju, arhitektu, kurš darbu būtu ieguvis bez augstākās izglītības savā jomā.
Kā Jūs vērtējat izvēlēto un apgūto studiju programmu? Kādas zināšanas un iegūtās prasmes ir bijušas vērtīgākās un noderīgās tieši Jums?
Studiju programmu vērtēju kā kvalitatīvu. Ikkatram, kurš man jautā padomu par maģistrantūras studijām, iesaku studēt ViA. Studiju programmā bija iekļautas lekcijas, kuras ir nepieciešamas, ja ne pārvaldīt, tad vismaz saprast katram, kurš vada lielus projektus, kādu nodaļu uzņēmumā vai kādas iestādes darbību. Programma dod visaptverošas zināšanas par uzņēmējdarbības vadīšanu un starptautiskā tirgus izprašanu. Lekcijas vienmēr bija sagatavotas augstā līmenī un balstītas uz praktiskiem piemēriem gan Latvijas, gan starptautiskā mērogā. No pasniedzēju puses bija personiska attieksme pret katru studentu, līdz ar to vielu bija iespējams apgūt ļoti padziļināti. Lai arī lekcijas klātienē notika tikai nedēļas nogalēs, tomēr pa nedēļu tika uzdoti daudz praktiskie uzdevumi mājās, kuri klātienē tika analizēti. Ļoti noderēja arī tas, ka daudz tika rīkoti grupu darbi un diskusijas. Tas deva iespēju analizēt situācijas no visu kursabiedreņu pieredzes. Tādējādi arī viena otru konsultējām.
Man personīgi visvērtīgākās bija iegūtās zināšanas par reklāmu, biznesa modelēšanas procesu, par starptautisko vidi saistībā ar politisko situāciju, finansēm, kā arī grāmatvedību.
Ja Jums būtu iespēja sākt studijas no jauna, ko Jūs darītu savādāk? Kādas neizmantotās studiju vides un studenta dzīves iespējas Jūs izmantotu?
Ja atkal no jauna uzsāktu maģistrantūras studijas, es noteikti gribētu atrast vairāk laika, lai lasītu profesionālo literatūru, kura ViA bibliotēkā ir ļoti daudz un ļoti kvalitatīva. Tāpat arī noteikti vairāk laika veltītu sarunām ar pasniedzējiem, lai no viņu pieredzes un zināšanām iegūtu cik daudz vien iespējams. Būtībā gribētu apsēsties blakus vairākiem no viņiem un “kā ar stangām” vilkt ārā padomus un konsultācijas par dažādiem projektiem, darba uzdevumiem, ko veicu ikdienā.
Kā Jūsu izvēlētā studiju programma sasaistās ar Jūsu pašreizējo nodarbošanos? Ar ko šobrīd nodarbojaties?
Programma par 97% atbilst tam, ar ko nodarbojos ikdienā. Programma bija virzīta, lai apgūtu biznesa un iestāžu vadības procesu, kā arī iegūtu zināšanas eksporta mārketinga jomā. Tā kā AERODIUM ir ļoti dinamisks un starptautisks uzņēmums, tad ikdienā arī nodarbojos ar programmai saistītām lietām. Latvijas mērogā es vadu Latvijas vēja tuneļa darbību, kā arī tā mārketingu. Starptautiskā mērogā mūsu franšīzes ņēmējiem un citiem vēja tuneļu pircējiem nododu Latvijā iegūtās zināšanas vēja tuneļu vadīšanā un mārketingā, konsultēju viņus. Savā veidā nodarbojos ar zināšanu eksportu. Tāpat arī nodrošinu dažādas mārketinga aktivitātes, lai mēs sasniegtu savus klientus – tuneļu pircējus dažādās pasaules malās. Šobrīd arī vadu projektu Ķīnā, lai viņi uzbūvētu vēja tuneli un ieviestu tajā sistēmu un visu klientu apkalpošanu atbilstoši mūsu standartiem.
Ikdienā saskaros ar iestādes vadību, personālvadību, projektu vadību, mārketingu un komunikāciju vietējā un starptautiskā mērogā, finanšu plānošanu, produktu un pakalpojumu eksportu, pasākumu organizēšanu un citām lietām. Pat, ja ne visu no studiju programmas izmantoju ikdienā, tomēr ir labi, ka es to saprotu.
Kādiem cilvēkiem, Jūsuprāt, ir piemērota šī studiju programma?
Studiju programma visvairāk ir piemērota tiem, kuri jau strādā konkrētajā jomā. Zināšanas vislabāk “nosēžas”, ja tās uzreiz var pielietot praktiski dzīvē. Tad arī veidojas konstruktīvāka diskusija ar pasniedzēju jau par reālu un sev pietuvinātu situāciju, nevis par grāmatā rakstīto. Tāpat arī programmā iesaku studēt tiem, kuriem tas patiešām interesē un kuri nākuši, lai iegūtu zināšanas, nevis papīru. Jo studijas ir tādas, kas prasa pilnīgi katra iesaisti. Te nevar tā nākt un atsēdēt.
Ko Jums ir devusi Vidzemes Augstskola? Kas Vidzemes Augstskola ir priekš Jums?
Augstkola man viennozīmīgi iedeva daudz noderīgu zināšanu. Taču emocionālā līmenī tā man iedeva sajūtu - justies īpaši. Tā personīgā un ģimeniskā attieksme, kāda bija no pasniedzēju un augstskolas personāla puses nav salīdzināma ne ar ko citu. Ja kādreiz darba vai privātu iemeslu dēļ nevarēju ierasties uz kādu lekciju, uzreiz bija jautājums no pasniedzējas – kur esmu un kāpēc neesmu, kā arī uzreiz piedāvājums, kā apgūt nokavēto. Studējot ViA, bija sajūta, ka nevis tikai man vajag, bet arī pasniedzējiem vajag. Pasniedzēji bija ieinteresēti, lai saprotu visu vielu, lai apgūstu nokavēto, lai laikā un labā līmenī uzrakstu maģistra darbu. Reizēm skype konsultācijas no pasniedzēju puses ieilga līdz pat vēlai naktij. Zinu, ka par to nevienam nemaksā, taču tas parāda šo cilvēcisko un pretīmnākošo attieksmi, un vēlmi palīdzēt. Reiz pat, kad man nebija kur palikt pa nakti pēc lekcijām, augstskolas amdministratore piedāvāja palikt pie sevis. Tajā brīdī nespēju noticēt, ka mūsdienās vēl iespējams kaut kas tik cilvēcīgs!
Savā kursā bijām tikai sešas studentes, mums izveidojās ļoti ciešs kontakts. Viena otrai palīdzējām, abalstījām, mums bija daudz kā kopīga. Studijas tik mazā sastāvā liek pilnībā koncentrēties studiju vielai, jo pasniedzējs katrā lekcijā izsauc ikkatru. Nepastāv tāda iespēja “izšļūkt cauri”. Gan kvalitatīvās lekcijas, gan arī emocionālais faktors bija tas, kurš uzlika atbildību un arī lielu motivāciju studēt.
Ja Jums šobrīd būtu 20 gadi un Jūs noķertu zelta zivtiņu, ko Jūs vēlētos?
Atbildi uz šo jautājumu zinu jau no padsmit gadu vecuma. Es vēlētos runāt visās pasaules valodās un spēt pārvietoties laikā un telpā gaismas ātrumā.
Kāda ir Jūsu veiksmīgas dienas formula?
Katrs rīts man ir patīkami satraucošs, jo ar lielu nepacietību gaidu, ko jaunu un aizraujošu man atnesīs šī diena! Katru dienu uztveru kā jaunu piedzīvojumu. Veiksmīga diena ir atkarīga no katra paša attieksmes. Nav jau jāgaida pasaules mēroga piedzīvojumi. Piedzīvojumu var atrast arī katrā mazā uzvarā pašam pār sevi.